Usługi

Jak napisać biznes plan krok po kroku

Kroki do wykonania biznesplanu:

Pierwszy krok – Definicja oferty

Określ, co stanowi podstawę Twoich dochodów. Jaki rodzaj produktów lub usług planujesz oferować i czy w obecnym rynkowym klimacie istnieje na nie popyt? Zdefiniuj swoją przewagę konkurencyjną, co wyróżnia Twoją ofertę (np. dedykowany kącik dla dzieci, promocje dodatkowe, elastyczne godziny obsługi klienta, szybkie terminy realizacji, atrakcyjne ceny).

Dlaczego Twoi klienci mieliby skorzystać z Twoich usług? (np. wysoka jakość w przystępnej cenie, błyskawiczna dostawa, darmowy transport, dodatkowe korzyści dla klienta).

Szacuj popyt na oferowane produkty lub usługi (jak wiele klientów dziennie/tygodniowo/miesięcznie mogłoby zainteresować się zakupem u Ciebie i ile produktów/usług by chcieli nabyć).

Jak zamierzasz dotrzeć do potencjalnych klientów Twoich usług? Jak mają dowiedzieć się o Twojej ofercie (np. poprzez reklamowy banner, dystrybucję ulotek, lokalne ogłoszenia prasowe, obecność w Internecie, działania na platformach mediów społecznościowych)? Jak często będziesz realizować te działania?

Drugi krok – Poznaj swojego klienta

Odpowiedz na pytanie: komu zamierzasz oferować swoje produkty lub usługi? Czy Twoją grupą docelową będą osoby fizyczne? Jeśli tak, spróbuj określić ich kluczowe cechy, takie jak wiek, dochody, zawód, lokalizacja.

Czy Twoim celem są firmy? Jeśli tak, określ ich wielkość (mała, średnia, duża). W jakiej branży działają? Zastanów się, do których działań w firmie musisz dotrzeć (np. produkcja, zakupy, sprzedaż, marketing). Zidentyfikuj potencjalnych klientów – określ, kto mógłby zainteresować się Twoją ofertą.

Jeśli specyfika Twojego planowanego biznesu tego wymaga, możesz podzielić klientów na segmenty, czyli grupy o podobnych cechach, które mogą korzystać z Twojej oferty w różny sposób.

Na przykład, jeśli zamierzasz sprzedawać produkty dietetyczne, zastanów się, jaką część Twojej klienteli mogą stanowić kobiety w różnych grupach wiekowych: do 30 lat, w przedziale 30–50 lat i powyżej 50 lat. Czy istnieją różnice w nawykach żywieniowych między tymi grupami? Czy warto dostosować ofertę lub sposób komunikacji? Czy ma znaczenie, czy kobieta pracuje, studiuje czy jest w domu? Gdzie najczęściej robi zakupy spożywcze?

Jeśli dobrze poznasz swojego potencjalnego klienta, jego potrzeby i zachowania, będziesz miał szansę:

  • stworzyć produkty lub usługi, które znajdą swoje miejsce na rynku
  • opracować odpowiednią strategię marketingową dla każdego segmentu, określając, co, kiedy i w jaki sposób należy działać, aby zainteresować klientów Twoją ofertą

Trzeci krok – Plan sprzedaży

Zaplanuj, ile i komu zamierzasz sprzedać swoje produkty (usługi) oraz w jakiej cenie przez pierwsze 3 miesiące, przez 6 miesięcy, przez 9 miesięcy, przez rok i przez dwa lata. W tym kroku wykorzystaj informacje z poprzednich kroków – dotyczących produktu (usługi) i klienta. Wiesz już, jakie produkty (usługi) zamierzasz oferować oraz czy Twoi klienci to raczej jednorodna grupa, czy trzeba ich podzielić na segmenty i dla każdego przygotować nieco inne plany sprzedaży. Plan sprzedaży można opracować w różnych formach, na przykład w arkuszu kalkulacyjnym Excel. Więcej informacji o pisaniu biznesplanu znajdziesz tutaj: https://biznesplany24.pl/category/informacje-biznesplanowanie/

Dodaj komentarz