
Jak skutecznie zareklamować towar
- 1 marca 2020
- 0
Kupienie towaru nie jest wielką sztuką. Co więcej, zwykle jest nam bardzo miło, zakup przebiega w przyjemnej atmosferze, a sprzedawca się do nas uśmiecha. Niestety, zdarza się, że kupiony towar nie spełnia naszych oczekiwań lub się po prostu psuje. Nie chcąc narażać się na kłopot i stres, zbyt często rezygnujemy z przysługujących nam praw. Zwrot nie jest już tak miły. Pamiętajmy jednak, że wydajemy nasze pieniądze, a te należy szanować.
Rękojmia
Rękojmia obowiązuje każdego sprzedawcę i dotyczy wady fizycznej lub prawnej, którą ma kupiony przedmiot. Wada fizyczna to taka, która sprawia, że przedmiot niezgodny jest z umową, tzn. ma wadę, która uniemożliwia lub utrudnia jego użytkowanie. Wada prawna polega na wprowadzeniu nas w błąd. Tak dzieje się wtedy, gdy sprzedawany przedmiot wcale nie należał do osoby, która go zbyła lub jest obciążony prawami osoby trzeciej. W przypadku auta może to być na przykład drugi właściciel, a w przypadku nieruchomości może być ona obłożona prawem pierwokupu. Rękojmia obowiązuje sprzedawcę przez okres dwóch lat od daty nabycia przedmiotu. W przypadku nieruchomości jest to aż 5 lat.
Gwarancja
Gwarancje daje nam producent lub importer danego towaru. Dotyczy tylko wad fizycznych. Co ważne, nie wynika ona z przepisów prawnych, a tylko dobrej woli producenta. Treść gwarancji powinna być opracowana w języku polskim, zrozumiałym dla konsumenta i powinna zawierać podstawowe informacje, czyli nazwę producenta, czas obowiązywania gwarancji oraz określać rodzaj uprawnień, jakie przysługują nabywcy.
Nasze prawa
Sprzedawcy zwykle starają się namówić nas do skorzystania z gwarancji producenta. To oczywiste, zrzucają wówczas odpowiedzialność z siebie. Tymczasem dla nas, konsumentów, korzystniejsze jest skorzystanie z rękojmi. Reklamację składamy wówczas w sklepie lub u sprzedawcy, najlepiej w drodze pisemnej, dokładnie określając wadę i formułując nasze żądania. Możemy poprosić o wymianę towaru, zwrot części kwoty czy nawet całości. Sprzedawca w pierwszej kolejności zaproponuje nam wymianę towaru lub usuniecie wady. Jeśli ma ona taki charakter, że uniemożliwia użytkowanie towaru mamy prawo domagać się zwrotu całej zapłaconej kwoty.
Czy muszę mieć paragon?
Często rezygnujemy z domagania się naszych praw, bo nie jesteśmy w stanie odnaleźć dowodu zakupu. Co ważne, sprzedawca nie ma prawa wymagać go od nas, choć znacząco przyspiesza rozwiązanie sprawy. Równie dobrze możemy przedstawić wydruki z karty kredytowej, płatniczej, maila, a nawet świadków.